Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ "ΤΕΧΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ" ΣΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΙΑΣ ΠΟΛΗΣ
19/12/2015, 12:00-15:30Η «τέχνη για την κοινωνική αλλαγή» (art for social change) πηγάζει από το Νταντά -κίνημα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας των αρχών του 20ού αιώνα- και γνωρίζει άνοδο κυρίως σε περιόδους κρίσης, ως απάντηση των καλλιτεχνών και των δημιουργών σε κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα. Το νέο πρόγραμμα για τα Παλιά Σφαγεία τοποθετεί την καλλιτεχνική αυτή πρακτική στο κέντρο της δραστηριότητάς του ως εργαλείο βιώσιμης ανάπτυξης. Στην ημερίδα θα παρουσιαστούν βασικές θεωρητικές έννοιες που σχετίζονται με την «τέχνη για την κοινωνική αλλαγή», καθώς και σχετικά παραδείγματα.
Η ημερίδα υλοποιείται σε συνεργασία με το Heinrich Boell Foundation Brandenburg - πρόγραμμα REALISE, με την υποστήριξη του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. |
Η ημερίδα είναι ανοιχτή στο κοινό.
Είσοδος ελεύθερη. |
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
12.00-12.10 - Χαιρετισμός, Έλλη Χρυσίδου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης
12.10-12.30 - Εισαγωγή, Χρήστος Σαββίδης, ArtBOX ΜΕΡΟΣ Α: ΘΕΩΡΙΑ Συντονισμός: Σωτήρης Μπαχτσετζής (θεωρητικός τέχνης, επιμελητής, ArtBOX) 12.30-12.50 - Σωτήρης Μπαχτσετζής, "Εισαγωγή στην Τέχνη για την Κοινωνική Αλλαγή (art for social change)" 12.50-13.10 - Stephanie Bertrand (θεωρητικός τέχνης, επιμελήτρια, Υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση για το ακαδημαϊκό έτος 2015-16), "Use and Artifice” (Χρήση και Κατασκευή) (η ομιλία πραγματοποιείται στα Αγγλικά) 13.10-13.25 - Συζήτηση ΜΕΡΟΣ Β: ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ & ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Συντονισμός: Λυδία Χατζηιακώβου (ArtBOX) 13.25-13.45 - Γιώργος Χατζηνάκος (Υποψ. Διδάκτορας Leeds University, Polis: Ma in European Urban Cultures), “Χαρτογραφώντας την ‘γειτονιά’: Προβλήματα, προτάσεις και προσεγγίσεις για το αστικό μέλλον. Μια μεθοδολογική προσέγγιση για την διαχείριση κοινοτικών συνεργειών και πολιτιστικών πρωτοβουλιών από τα κάτω.” 13.45-14.15 Διάλειμμα ΜΕΡΟΣ Β: ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ & ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ (συνέχεια) 14.15-14.30 - Λεωνίδας Τραμπούκης & Ελένη Πεταλωτή (αρχιτέκτονες, LoT Office for Architecture, Νέα Υόρκη / Θεσσαλονίκη), “Σχεδιάζοντας τον σχεδιασμό του χώρου” 14.30-14.45 - Μανόλης Χατζηγιάννης (Οικονομολόγος, Γραφείο Μεταφοράς Τεχνολογίας, Επιτροπή Ερευνών ΑΠΘ), “Το ΑΠΘ ως συνδετικός κρίκος μεταξύ του τομέα Πολιτισμού & Δημιουργικότητας και της αγοράς” ΜΕΡΟΣ Γ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ 14.45-15.00 - Γιώργος Δρίβας (εικαστικός, σκηνοθέτης), Εμπειρία εργαστηρίου “Σκηνοθετώντας την Αλήθεια” 15.00-15.15 - Απόστολος Ρίζος (γραφίστας) & Ράνια Εμμανουηλίδου (εικαστικός) (les yper yper), Εμπειρία εργαστηρίου “EPOC” & παρουσίαση των έργων που προέκυψαν από τους ίδιους τους συμμετέχοντες 15.15-15.30 - Συζήτηση – Κλείσιμο |
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
12.00-16.00
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΒΙΝΤΕΟ “ΟΙ ΚΗΠΟΙ ΤΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ” ΤΟΥ ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΚΑΡΑΒΑΤΟΥ
Διάρκεια βίντεο 21’ (λούπα), 2012
Βίντεο-φωτογραφίες, σκηνοθεσία: Στέργιος Καράβατος
Ηχοτοπία, μουσική: Βασίλης Τζαβάρας
Κείμενα: Ηλίας Πετρόπουλος, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Στέργιος Καράβατος
Αφηγητής: Στέλιος Χριστάνης
Το βίντεο παρουσιάστηκε αρχικά ως ζωντανή παράσταση, που προέκυψε ύστερα από ανάθεση του Ηρακλή Παπαϊωάννου για την έδκοση/έκθεση «Μπεχ Τσινάρ» της σειράς «Ένας Περίπατος στην Πόλη».
15.30-16.15
LIVE PERFORMANCE / ΣΑΒΒΑΣ ΜΕΤΑΞΑΣ & ΣΠΥΡΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ
Οι Θεσσαλονικείς Σάββας Μεταξάς & Σπύρος Εμμανουηλίδης παρουσιάζουν για πρώτη φορά αποσπάσματα από την πιο πρόσφατη κυκλοφορία τους, το Split Βινύλιο με τους Eventless Plot στην Granny Records.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΒΙΝΤΕΟ “ΟΙ ΚΗΠΟΙ ΤΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ” ΤΟΥ ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΚΑΡΑΒΑΤΟΥ
Διάρκεια βίντεο 21’ (λούπα), 2012
Βίντεο-φωτογραφίες, σκηνοθεσία: Στέργιος Καράβατος
Ηχοτοπία, μουσική: Βασίλης Τζαβάρας
Κείμενα: Ηλίας Πετρόπουλος, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Στέργιος Καράβατος
Αφηγητής: Στέλιος Χριστάνης
Το βίντεο παρουσιάστηκε αρχικά ως ζωντανή παράσταση, που προέκυψε ύστερα από ανάθεση του Ηρακλή Παπαϊωάννου για την έδκοση/έκθεση «Μπεχ Τσινάρ» της σειράς «Ένας Περίπατος στην Πόλη».
15.30-16.15
LIVE PERFORMANCE / ΣΑΒΒΑΣ ΜΕΤΑΞΑΣ & ΣΠΥΡΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ
Οι Θεσσαλονικείς Σάββας Μεταξάς & Σπύρος Εμμανουηλίδης παρουσιάζουν για πρώτη φορά αποσπάσματα από την πιο πρόσφατη κυκλοφορία τους, το Split Βινύλιο με τους Eventless Plot στην Granny Records.
REALISE
Λόγω της γενικευμένης κρίσης, η καλλιτεχνική δημιουργικότητα και επινοητικότητα –ιδιαίτερα η ικανότητα των καλλιτεχνών να οραματιστούν το μέλλον, τόσο σε επίπεδο κριτικής όσο και σε επίπεδο αισθητικής– αναδύονται ως αναμορφωτική δύναμη. Το project REALISE θέτει ερωτήματα σχετικά με το πώς οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν αυτό το αποσταθεροποιητικό και γενικευμένο φαινόμενο που ονομάζουμε "κρίση": Ποιες όψεις της προσεγγίζουν; Τι είδους ιδέες και εναλλακτικά μοντέλα αντίστασης μπορούν να διαμορφωθούν; Πώς μπορεί η κρίση να συμβάλει στην προώθηση στρατηγικών αντίστασης; Με ποιους τρόπους η ίδια η τέχνη και ο πολιτισμός αντιμετωπίζουν κρίση; Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί Δημιουργική Ευφυία εν καιρώ Κρίσης (Creative Crisis Intelligence);
Το REALISE είναι μια συνεργασία 7 φορέων από την Ευρώπη: Heinrich Boell Foundation Brandenburg (Πότσνταμ, Γερμανία), Rohkunstbau (Πότσνταμ, Γερμανία), NEXT – Verein Fuer Zeitgenoessische Kunst (Γκρατς, Αυστρία), ZEMOS 98 (Σεβίλλη, Ισπανία), Kunsthalle Bratislava (Μπρατισλάβα, Σλοβακία), Croatian Association of Fine Artists / HDLU (Ζάγκρεμπ, Κροατία) και ArtBOX Creative Arts Management (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα).
Υλοποιείται με την υποστήριξη του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Περισσότερα: www.realiseproject.eu
Το REALISE είναι μια συνεργασία 7 φορέων από την Ευρώπη: Heinrich Boell Foundation Brandenburg (Πότσνταμ, Γερμανία), Rohkunstbau (Πότσνταμ, Γερμανία), NEXT – Verein Fuer Zeitgenoessische Kunst (Γκρατς, Αυστρία), ZEMOS 98 (Σεβίλλη, Ισπανία), Kunsthalle Bratislava (Μπρατισλάβα, Σλοβακία), Croatian Association of Fine Artists / HDLU (Ζάγκρεμπ, Κροατία) και ArtBOX Creative Arts Management (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα).
Υλοποιείται με την υποστήριξη του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Περισσότερα: www.realiseproject.eu
Χορηγός (εκδηλώσεων Δεκεμβρίου) /
Sponsor (launching events): |
|
Η παρούσα δημοσίευση αντανακλά τις απόψεις του συγγραφέα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φέρει ευθύνη για την χρήση των πληροφοριών που περιέχει.